Saturday, August 2, 2008

petanda!


Hari ni aku buat persembahan dalam Malam Seni 'tanpa bicara' yang telah diuruskan oleh Gerakan Mansuhkan ISA tag line dia "Cukuplah 48 tahun Kezaliman ISA". Aku dengan ayam berlakon. Hanya kami sahaja yang mementaskan teater, manakala yang lain mendengdangkan lagu dan puisi. Nak dijadikan cerita sebelum aku ngan ayam nak on stage (naik pentas = aku cuba bermain dgn subteks) satu petanda (semua kaum percaya dgn benda ni) yang telah diberi dari satu kuasa yang aku rasa korang tau. Ayam teman lakon aku, terjelopok sebelah kakinya ke dalam longkang selipar dia sebelah tersangkut dan sebelah lagi masih ada di kaki dia. Dalam keadaan cemas tu aku terfikir tapi fikiran aku tu di halang oleh keadan cemas tu. kaki seluar dia basah sebelah dengan siraman dan haruman air lonkang. Dia naik ke pentas diikuti dengan aku. Pementasan berjalan dan aku banyak terlupa isi2 penting dalam diaolg aku. Sebab aku baru hapal 3 hari lepas, jadi aku tak dapat ingat setiap isi2 penting. Lepas tu entah macam maner aku terpukul mata ayam dengan poster. Patutnya kepala dia jer (ikut skrip). Habis je pementasan tu ayam terus sound aku. "ko apasal pukul aku betol2 kat mata? ko tau tak teater tu make believe je! jgn r natural. kalau ikutkan aku tadi nak jer aku lawan balik tapi aku pikir aku tengah berlakon. ni kalau abg namron tau mesti dia marah ko. where pun berhati2 giler babi bila time scene dia pukul aku.. ko belajarkan teater kan. mata aku tak nampak ni. buta dowh mata aku, xnampak ni dol.lepas tu aku lupe dah apa yang dia cakap" AKU MINTAK MAAF AYAM. AKU TAK SENGAJA. aku bodoh! aku tak berhati2! aku Bodoh! AKU AKUI!:(
Ini ke petanda tu tadi maksudkan. Petanda bila ayam terpelocok kaki dia dalam lonkang. Dia akan di timpa nasib malang dan aku penyebab. Kenapa aku penyebabnya! Kesian kat ayam. Dah banyak sangat nasib malang @ karma yang dia terima. Di tinggalkan, di curi, di salah erti, tertinggal dan macam2 lagi. Aku ikut cerita bersiri nasib malang@ karma yang dia terima. Kesian aku tengok dia. Kadang2 akut ikut tangisi apa yang dia terima sejak 3 4 minggu ni. Apa yang aku mampu buat? redha? Redah? Persoalkan kuasa2 tertentu? Entah!??????

1 comment:

myra said...

ko x bodoh la...
jgn cpt melatah..