Saturday, October 24, 2009

::Engkau dan Aku::

Kalau engkau hendak menemui aku

Turutilah jalan ku jangan jalanmu

Jalanmu jalan nyata

Jalan ku jalan rasa



Berjalanlah engkau pada jalanmu

Dan aku akan berjalan pula pada jalanku

Ushakan kita sejalan, engkau dan aku

Supaya tercapai yang di tuju



Kalau engkau mengatakan kita sejalan

Engkau harus dapat membuktikan

Bukti yang dimaksudkan

Ialah kesanggupan untuk menurutkan.



Engkau mempunyai keinginan

Aku mempunyai kesanggupan

Engkau di luar aku di dalam

Tempat mu di kiri aku di kanan



Berjalanlah engkau pada jalanmu

Untuk menjumpai aku lebih dahulu

Dalam perjalanan kita bertemu

Engkau dan aku



Aku yang engkau jumpai diperjalanan

Tidak akan engkau perdapat, kalau engkau tak bukar haluan

Kerana disaat itu aku keluar engkau ke dalam

Dan untuk mendapat aku, jalanku yang akan di turutkan



Berjalan pada jalanku

Berarti engkau besertaku

Dengan jalan itu engkau akan dapat mengenal aku

Aku yang selama ini terahsia bagi mu.


(SAJAK PENINGGALAN GURUKU)
OSMAN HADI

Wednesday, September 23, 2009

Dari "Kitab Kiliran Budi" 2

::Perihal Orang Yang Lemah dan Kechil Dalam Kuasa Orang Besar-Besar::

Anak2 Ikan Kechil Menjadi Makanan Ikan Besar : Dalam sa-barang hal, orang kebanyakan selalu di-bawah perentah atau menjadi habuan orang besar2.

Anjing Menyalak Bukit Mahukah Runtoh? : Bagaimana sa-kali pun perkataan atau perbu-atan orang yang jahat menchela orang yang baik2 (atau berkuasa), tiada akan menjadi ke-binasaan atau kehinaan kapada-nya.

Thursday, September 17, 2009

Dari "Kitab Kiliran Budi"

::Dari Hal Orang Yang Beroleh Nama Yang Baik Atau Jahat Dan Malu::


Bagai tokak lekat di-kening :Peri hal orang yang mendapat aib yang tidak dapat di-selindongkan lagi.

Baik jatoh terletak, jangan jatoh terentak : Lebeh baik berhenti terlebeh dahulu daripada di-pechat kerana sa-suatu kesalahan, kerana dengan demikian sangat-lah menga'aipkan sa-panjang hidup.

Baik mati dengan nama yang baik, jangan hidup dengan nama yang jahat : Daripada hidup biarlah mati daripada mendapat malu atau nama yang keji, atau hidup terpaksa melakukan kerja2 kejahatan yang merosakkan nama baik.

Bersukat darah-lah baharu ku-beri : daripada beralah menyerah dan menghampa harap, baiklah bertarong nyawa terlebeh dahulu.

Biar kena tampar dengan jari yang berchinchin, daripada kena jentek dengan tangan yang berkudis : jika kita bersalah pun dalam satu2 perkara, biarlah di-hukum oleh raja atau di-tegor oleh orang yang berilmu, jangan pula di-aniayakan oleh orang yang lebeh rendah daripada kita.

Daripada hidup berchermin bangkai, baik mati berkalang tanah : daripada hidup menanggong malu, lebeh baik mati ta'nampak di-mata.
PANTUN-NYA : Kacha batu beri berbingkai,
ambil peti muatkan panah;
Pada hidup berchermin bangkai,
baik mati berkalang tanah.

Daripada hidup berlumor tahi, baik mati bertimbun bunga : daripada hidup menanggong malu, baik-lah mati dengan nama yang terhormat.

Friday, July 31, 2009

aku tanya aku jawap

Masa kecik-kecik dulu time sekolah rendah dan menengah. Aku agak sukar untuk menulis karangan yang diajar dalam kelas bahasa melayu. kenapa? Sebab aku kurang minat membaca. Kenapa aku kurang minat membaca? Sebab aku malas. Sebab apa aku malas? Sebab cerita yang aku selalu baca tak best. Kenapa tak best? SEbab tak best lah. Cerita-cerita yang ko baca tu siapa yang suruh ko baca? Cikgu aku. Kenapa cikgu? Sebab cikgu suruh. Kenapa cikgu suruh? Sebab dia nak aku baca. Kenapa dia nak ko baca? Untuk aku lebih banyak idea,menambah pengalaman dari bacaan aku tu dan cara-cara untuk menulis karangan dalam kelas Bahasa Melayu. Jadi semua tu menjadi ke? Tak. Kenapa tak? Sebab bahan yang aku baca semua benda yang sama berulang-ulang. Tapi bila aku keluar dari kampung aku ke Kuala Lumpur aku makin berminat membaca bahan-bahan bacaan kat kuala lumpur ni. Sebab ada macam-macam. Apa beza kampung dan Bandar? Sial!!!!! PEndidikan kat malaysia ni tak sama rata ke? Akan bersambung.............

Thursday, July 23, 2009

TEATER KOMPILASI VOLUME II






Kalau dulu pementasannya mempunyai 4 cerita dalam satu persembahan, tapi kali ini aku dan kawan-kawan dalam Rumah Anak Teater kembali lagi dengan Teater Kompilasi Volume II membawa dua buah cerita dalam satu pementasan untuk disajikan kepada
penonton-penonton.




Projek KoKEN : Teater Kompilasi Volume II
11 - 16 Ogos 2009
8.30 malam (11 - 16 Ogos)
3.00 petang (15 & 16 Ogos)

Stor Teater, Dewan Bahasa Dan Pustaka
Kuala Lumpur

Masuk atas sumbangan (RM20)

Untuk keterangan lanjut, hubungi
019 - 2232002 Faisal Mustaffa

http://rumahanakteater.blogspot.com

"LEGASI"
Karya & Arahan
MOIZZISR.CONG

Pelakon
TAI-YUDDIN BAKAR
DIRA ABU ZAHAR
KHAIRIL RIDZUAN
NUR AMEERA RAMLI

"NATURALISASI"
Karya
NAM RON

Arahan & Olahan
FARED AYAM

Pelakon
ZAHIRIL ADZIM
AMERUL AFFENDI
NORIS ALI


SINOPSIS LEGASI

Legasi sebuah cereka yang mengisahkan tentang sepasang suami isteri yang saling mencintai di antara satu sama lain sepenuhnya akan tetapi mempunyai sisi persepsi paksi politik yang berbeza. Ia berlatar belakangkan kepada budaya politik Malaya 1940an. Cikgu Bakar dan isterinya, Cikgu Zaharah adalah elitus Melayu lepasan Sultan Idris Teachers College yang menyokong dan bersama menggerakkan Kesatuan Melayu Muda (KMM). Apabila KMM mulai lemah (1945), ramai pemimpin utama kesatuan itu mengambil pendirian untuk meninggalkan KMM, termasuklah Cikgu Zaharah, namun ianya tidak melibatkan Cikgu Bakar. Hal ini adalah kerana Cikgu Bakar tetap terus berpaksi kepada perjuangan KMM. Konflik persepsi politik ini terus menyelubungi kehidupan Cikgu Bakar dan Cikgu Zaharah. 50 tahun kemudian, di hari-hari terakhir Cikgu Bakar, dia sempat berjumpa dengan cucu perempuannya yang merupakan seorang liberal anthropologist, Suhaila. Bersama Suhaila, Cikgu Bakar merungkai pengalaman, pandangan, kepercayaan politiknya. Adakah Suhaila akan meneruskan “LEGASI” yang di bangunkan oleh Cikgu Bakar.


SINOPSIS NATURALISASI

Mengisahkan tentang watak Razman, seorang peguam kepada seorang ahli perniagaan yang ternama dan teman baiknya Rahmat, seorang penulis bebas. Suatu malam Razman termenung sendirian di dalam gelap. Kegelisahannya berpunca dari kes perbicaraan membabitkan ahli perniagaan tersebut siang tadi. Rahmat, yang juga merupakan teman serumah Razman yang baru pulang dapat mengesan perubahan Razman. Mereka berbincang tentang hal tersebut, kemesraan tetap ada walau kadangkala keadaan menjadi agak tegang. Nurul kekasih Razman sampai dengan keadaan marah dan runsing. Setelah dipujuk oleh Razman barulah dia tenang. Darinya diketahui bahawa Nurul mengandungkan anak Razman. Mereka membuat keputusan untuk berkahwin. Malam itu Nurul tidur di situ, Rahmat marah dengan tindakan Razman. Mereka bertengkar. Pagi besoknya, Rahmat cuba menghasut Nurul dengan membuat satu helah, tujuannya untuk memisahkan hubungan Nurul dengan Razman. Setelah Rahmat keluar, Razman sekali lagi bertengkar dengan Nurul dan akhirnya Razman terperangkap dengan helah yang dicipta Nurul dan mengaku bahawa dirinya adalah lelaki gay. Nurul terkejut lalu mahu memutuskan hubungan dengan Razman. Tengah hari, Rahmat pulang membawa berita bahawa dia menghidap HIV positif.

Khabarkan cerita ni kepada siapa sahaja yang anda suka atau benci. Jangan takut untuk berkongsi. Lagi bagus kalau anda bawa tokoh-tokoh yang pernah berjuang dalam KMM dan mereka yang pernah terlibat secara sengaja atau tidak sengaja dalam demonstrasi pelajar tahun 1974.

Monday, May 4, 2009

::Perajurit Kecil::

KAWAN DOLLAH-Pahlawan Muda Yang Tak Mengenal Mati


Kawan Dollah berusia empat belas,
Punya cita-cita besar,
Kerana usia terlalu muda,
Tak disahkan masuk tentera.
Kawan Dollah setia pada parti,
Ikut parti jalankan perintah,
Kalau korban minta disahkan,
Masuk Tentera Pembebasan mulia.

Menyusun tentera semut kampung,
Bawa kanak-kanak revolusioner,
Punggah barang mengawasi musuh,
Ikut bertempur membasmi musuh.

Masuk kampung membawa tugas,
Nak lempar bom membasmi musuh,
Sayang keadaan telah berubah,
Segera laporkan kepada kawan.

Musuh sedar segera mengejar,
Dollah membawa masuk perangkap,
Kesempatan basmi musuh tiba,
Perajurit kita yang perkasa.

Pakai uniform tentera perwira,
Topi berbintang merah bersinar,
Senapang kulai kejat ditangan,
Tegak berkawal di pinggir kampung.

Orang Putih tiba dari rusuk,
Dollah tenang mengangkat senjata,
Bertekad bulat lantang berteriak:
"saya akan hapuskan kalian".

Petik treger senapang gemuruh,
Segera tumbang dua orang musuh,
Musuh menembak secara gila,
Pahlawan gugur jasa abadi.

Dollah sumbangkan keremajaannya,
Kawan dan pimpinan bersemadi,
Rasmikan Dollah jadi perajurit,
Semangat sateria kekal abadi.




Dollah: Pertama, bila koi besor nanti, mesti terime koi jadi Perajurit Tentera Pembebasan Nasional. Kedua, kalau koi mati, mesti terime koi sebagai Perajurit Tentera Pembebasan Nasional Malaya.

itulah kata2 Dollah kepada pasukan gerila pembebasan nasional.


p/s: nak buat skrip pasal Pahlawan Dollah ni. tapi bahan rujukan xmencukupi. sesiapa yang ada bahan rujukan yang berkanaan dengan cerita ini boleh lah emailkan kepada saya di amerul_85@yahoo.com
saya nak sampaikan cerita ini melalui medium teater

Sunday, April 26, 2009

KARAOKE










24 April 2009

UNTUK SIARAN SEGERA:

FILEM MALAYSIA ‘KARAOKE’ DIPILIH UNTUK TAYANGAN “DIRECTORS’ FORTNIGHT” DI CANNES

KARAOKE, hasil karya pembikin filem Malaysia Chris Chong Chan Fui akan ditayangkan di “Director’s Fortnight” Festival Filem Cannes ke-62 dari 14 hingga 24 Mei 2009. Ia merupakan filem cereka Malaysia pertama dalam 14 tahun yang akan ditayangkan di Cannes. KARAOKE juga dicalonkan untuk Camera d’Or (Kamera Emas), anugerah yang menghargai filem cereka sulung terbaik yang ditayangkan dalam mana-mana tayangan pilihan Cannes (Official Selection, Directors’ Fortnight dan International Critics’ Week).

Apabila dihubungi melalui telefon di Bangkok, di mana beliau sedang menyiapkan kerja pasca-produksi, Chris nyatanya terkejut: “Cannes sungguh tidak dijangka. Menyertai festival filem yang terbesar di dunia dan menikmati tayangan serentak dengan filem Francis Ford Coppola merupakan satu penghargaan yang hebat!”

KARAOKE ialah filem cereka Chris yang pertama. Sebelum ini, pengarah filem dan pengkarya media kelahiran Sabah ini menerima penghargaan antarabangsa untuk filem pendeknya BLOCK B (2008), dan dokumentarinya KOLAM (2007).

Diterbitkan oleh Tanjung Aru Pictures, kelolaan Chris sendiri, filem 75-minit dalam Bahasa Malaysia, KARAOKE dibikin di lokasi penggambaran di Selangor dalam jangkamasa 12 hari pada bulan Disember 2008. Akan tetapi sebelum penggambaran bermula pun, KARAOKE telah dijemput untuk menyertai Klinik Skrip Festival Filem Berlin 2007, dan dipilih untuk menyertai Forum Penajaan Filem Hong Kong-Asia(HAF) pada 2008.

KARAOKE merupakan hasil nukilan penulis teater, penyanyi dan pencipta lagu Shanon Shah, yang juga mencipta lagu dan lirik dalam filem tersebut. Ia mengetengahkan persembahan daripada barisan pelakon yang hebat, diterajui oleh Zahiril Adzim dan dibantu oleh Mislina Mustaffa, Mohammad Hariry, Amerul Affendi dan Nadiya Nissa. Paling kini, pendatang baru Zahiril Adzim dan Amerul Affendi telah mengagumi penonton Malaysia dalam pementasan teater Air Con, kebetulannya juga hasil tangan Shanon Shah. Seorang lagi bakat kelahiran Sabah yang tersohor pada peringkat antarabangsa, artis Yee I-Lann, merupakan pereka produksi KARAOKE.

Jalan cerita

Di sebuah perkampungan ladang kelapa sawit di Malaysia … Betik pulang.

Siang hari, Betik membantu dalam penggambaran video karaoke. Malam, dia membantu ibunya yang keberatan di pusat karaoke kendaliannya. Inilah tempatnya dia jatuh hati pada Anisah. Rezeki, jodoh dan keluarga. Kepulangannya terikat oleh takdir.

Akan tetapi kehidupan tidaklah sebegitu lurus. Setiap orang mahukan sesuatu. Pendalangan kecil yang didorong oleh kepentingan diri dan nafsu tetap berlaku, dan lagu-lagu tetap dinyanyikan. Tanpa goyah.

Kampungnya berubah. Pohon kelapa sawit tumbuh dalam simetri yang tidak berakhir. Lanskapnya berkarat dan nostalgia berputar.


“Directors’ Fortnight” di Festival Filem Cannes

Directors’ Fortnight Festival Filem Cannes telah lama menjadi platform di mana pendatang baru boleh menyerlah, sambil menonjolkan bakat baru dalam dunia perfileman antarabangsa. Dimulakan pada tahun 1969 oleh Persatuan Pengarah Perancis, programnya termasuklah tayangan filem dari seluruh dunia ketika Festival Filem Cannes.

Sejak kelahirannya, Directors’ Fortnight telah menyerlahkan dan mengendalikan tayangan pertama di Perancis filem-filem sulung oleh Werner Herzog, Rainer Werner Fassbinder, Nagisa Oshima, George Lucas, Martin Scorsese, Michael Haneke, Jim Jarmusch dan Spike Lee, antara yang lain.

Sebagai salah satu program yang diadakan serentak dengan Cannes, Directors’ Fortnight dibuka untuk tayangan umum. Pada tahun 2008, seramai 40,000 penonton telah menghadiri tayangan-tayangannya.




Pautan yang berkaitan:
http://www.quinzaine-realisateurs.com/?LNG=us
http://www.quinzaine-realisateurs.com/download/Selection_41e_quinzaine(2009).pdf


Untuk maklumat lanjut, sila layari: http://www.tanjungarupictures.com/

Untuk pertanyaan selanjutnya, hubungi Nandita Solomon di +6019 234 7317 atau nansolo@gmail.com.

Gambar oleh Danny Lim © Tanjung Aru Pictures 2008


p/s: aku terlibat untuk menempel dalam projek ni last minit. hakhakhakhakhak. apa-apa pun terima kasih kepada chris kerana beri kepercayaan pada aku.

Monday, April 13, 2009

LUKA Aku unTuk TaTapan Umum


hari ini aku buka lagi luka yang ada di dalam hati aku untuk menjadi tontonan umum masyarakat malaysia yang akan menyaksikan pementasan AIR CON. Aku harap dapat tutup cepat-cepat selepas merealisasikan cerita AIR CON. kadang-kadang gila aku dibuatnya. datanglah beramai-ramai ke pementasan ini. ia akan berlangsung dalam minggu ini. bermula pada hari rabu sehingga ahad. bertempat di KLPac pentas 2. tiket berharga Rm47 untuk dewasa dan Rm27 untuk pelajar. pada hari sabtu dan ahad ada pementasan bermula pada pukul 3petang.

Friday, February 20, 2009

::HAPPY BIRTHDAY::

Aku : hello.

Seberang : Hello.

Aku : happy birthday!

seberang : terima kasih.

Aku : kenapa tak tidur lagi?

Seberang : dashdahdjashhaseuwe (aku tak dapat dengar dengan jelas)

Aku : ow. oklah. bye.

Seberang : terima kasih ye.

Aku : emmm.. bye. (terus letak telefon)

hakhakhakhakhakhakhakhakhakhakhakhak. apa hal dengan aku ni.
sengal gila. aku boleh tanya "kenapa dia tak tido lagi?". hakhakhakhakhakha. apa bangang punya soalan.

Wednesday, February 11, 2009

::cerita benar dari sejarah sial "AKU"::

Masa aku kecik-kecik dulu, tokki dgn wan aku yang jaga aku. nama kampung aku tu kuala krau dekat jerantut pahang. dari aku umur 3 tahun sampai la 9 tahun. selain aku ada abang dengan adik aku sekali dijaga dengan wan tokki aku. aku rapat dengan abang aku masa tu sebab kita orang pergi sekolah sama2, mandi sama2, gi jalan mana sama2 macam-macam lah aku banyak bersama dengan dia. pendek kata mana ada dia aku mesti sentiasa setia mengikut. aku ingat lagi time tak da air paip kita orang berdua pergi mandi perigi kat rumah wan seni. jiran dengan wan aku. seronok ikut dia ni. kawan abang aku, kawan aku juga masa tu. seronok berkawan dengan orang yang lebih besar dari kita. aku dengan kawan2 abang aku selalu jalan2 kat dusun orang kaya kat kampung aku. banyak buah sedap2 sebab pokok buah dia orang di tabur baja dari risda. jadi sambil menyusur kat kebun orang tu kami petik, jolok, panjat dan seangkatan dengannya ambik buah kat dusun tu. sedap gila dowh! seronok kalau di makan dengan kawan-kawan. nak di jadikan cerita ada satu hari tu(di sebabkan satu hari je aku berubah)aku ikut abang aku berjalan dengan kawan-kawan dia ke dusun mangga paling sedap antara dusun kat kampong aku kepunyaan toki din. mangga dia ni jadi kegilaan ramai ibu-ibu mengandung mengidam makan mangga tok din. bila xdapat, jadi lah kami yang suka mengidam makan buah kat dusun orang ni. aku, abang dan kawan-kawan abang aku sampailah ke dusun tok din tepat pukul 3 petang. sampai je abang dengan kawan2 abang aku kat dusun tu dia orang tercengang,pelik. apa sudah jadi dengan dusun ni lengang tak berbuah. semua gosok mata xpercaya. setelah dapat menerima bahawa pokok mangga xberbuah atau sudah di kutip oleh tok din dan di jual ke pasar malam kuala krau. kami mengambil langkah berjaga-jaga dengan memandang keatas mana tau ada yang tertinggal. kawan abang aku menjerit bila nampak sebutir buah mangga yang masih ada di dahan pokok. kami semua datang ke pokok tersebut. sampai je kat pokok semua orang berebut nak ambik sebab siapa dapat dia yang punya sorang je. betapa rakusnya kawan-kawan abang aku ni. aku tak turut berebut sebab takut di lempang mereka sebab mereka lebih besar dari aku. berebut dia orang memanjat, menjolok, menuju bagi jatuh buah mangga. salah seorang kawan abang aku yang selalu jadi ketua dalam kawanan tu jerit suruh berhenti. semua terus berhenti dari buat kerja masing-masing tadi. semua pandang ke dia. nama dia Pok Ya. pok ya ni panas baran. siapa yang melawan dia tumbuk je muka tak kira kawan atau lawan. dia rapat dengan abang aku, kira abang aku dengan pok ya ni lead kawan2 dia orang semua. pok ya kata "buah tu dia yang punya siapa berani ambik kalau nak rasa kena tumbuk dengan dia cubalah ambik" kata pok ya. abang aku time tu tiba2 angin bila dengar dia cakap macam tu. abang aku sound "buah tu kita makan la ramai2 ingat sikit kat kawan lain" naik angin lah pok ya. aku pulak entah macam mana boleh gi panjat pokok mangga tu ambik buah tu bila abang aku dengan pok ya tengah bertekak, manakala kawan-kawan yang lain bersorak betul kan itu dan ini yang terpacul dari mulut pok ya dengan abang aku. macam-macam di ungkit. aku petik buah mangga tu aku campak ke bawah. getah mangga banyak kat tangan aku. sial.
sorang kawan abang aku ambik buah tu. cepat-cepat dia gigit. pok ya rampas lepas tu dia lempang muka kawan tu. abang aku rampas dari pok ya. abang aku gigit buah tu lepas tu pok ya rampas balik buah mangga tu dan gigit juga. begitulah yang berlaku selama dua minit sampai buah mangga tu tinggal bijinya saja. kawan2 lain hanya biarkan saja sebab pelik bila dengar pok ya dengan abang aku ketawa lepas makan mangga tu. dia ketawa sambil menunjuk2 ke muka kawan dia orang semua termasuk aku. lepas pada peristiwa tu aku dah tak ikut abang aku, pok ya dan kawan-kawan dia.
aku sorang2 xdak kawan. jadi budak pendiam. biar kan je diri kena buli. bukan xnak melawan, tapi terasa bodoh nak melawan balik. video

Tuesday, February 3, 2009

::Me atau Di::

Diawalkan dengan kata-kata ini:
mengangkat atau diangkat?
melangut atau dilangut?
memandang atau dipandang?
menumbuk atau ditumbuk?
memerintah atau diperintah?
menjajah atau dijajah?
menembak atau ditembak?
meragut atau diragut?
merogol atau dirogol?
menolong atau ditolong?
meraba atau diraba?
merompak atau dirompak?
melawan atau dilawan?
meniru atau ditiru?

aku dah tak tau apa lagi
tapi aku jumpa ni:

???????????????????MEMILIH ATAU DIPILIH???????????????????????????

Sunday, February 1, 2009

::HABISHHHHHHhhhhhhhHH::

Terima kasih kepada mereka yang datang menonton teater kompilasi volume1. Aku betul-betul terharu dengan pertolongan kamu semua. Terima Kasih!!!!!!

sekarang aku nak buang pokok kelapa sayang aku kat PD tapi timbul pulak ingatan pada pokok kelapa aku kat telok cempedak yang dah lama menghilang dari ingatan aku. Sial! Perasaan yang berkuasa pada diri aku ni mesti aku bunuh untuk kali ke-2. Sakit.
hujung minggu ni aku mesti pergi sana. kalau tak aku mesti sakit macam dulu lagi.

Monday, January 12, 2009

!!GampanG!!


4.14 a.m. aku tunggu 4.15 a.m…………….. jarum panjang menunjuk angka 3. Aku di balkoni rumah sewa 6 sekawan yang tinggal di tingkat 5.

Di hadapan rumah aku ada sebatang jalan utama yang menghubungkan dari satu destinasi ke satu destinasi bagi setiap penggunanya. Aku macam berdiri di tengah2 arus. Melihat perjalanan arus itu. Semuanya cantik dan indah kalau kita mengikut arus. Tapi apa pula terjadi kalau kita melawan arus? Soalan klise dari seorang mamat yang masih belum mengerrti apa itu kehidupan sebenarnya. Persoalan ini masih belum terjawab. Bukan dia malas menjawab tapi terlalu banyak persoalan yang tak pernah di ajarkan kepadanya ketika dia berada di rumah atau di sekolah. Soalan-soalan ini dia mula kenal bila dia berjalan tanpa sempadan melewati semua karaktor manusia, dari sejahat-jahat manusia sehingga sebaik-baik manusia. Dia bawa pula karektor-karektor tersebut ke dalam dirinya dan kemudian di keluarkannya. Di sebabkan keadaan itu, maka tercalit warna-warna yang dia belum kenal sebelum ini. Ini kerana di sekolah dan di rumah dia hanya di ajar kalau nak merwarna mesti merwarna dengan satu warna sahaja. Begitu juga dengan sejarah. Di dalam karektor terdapat banyak sejarahnya tersendiri. Jika dia membawa karektor Abdullah C.D atau Samsiah Fakeh adakah dia akan mempersoalkan sejarah yang diajar pada dia, di sekolah yang tercintanya di mana dia selalu melafazkan RUKUN NEGARA dengan semangat yang telah di tiupkan kepadanya di pagi-pagi hari ketika perhimpunan sekolah hendak bermula dan kemudian di ikuti dengan doa?

4.37am aku masih di hadapan laptop. Menulis sisa-sisa perkataan yang selalu bermain di dalam otak aku. Otak ke Kotak ni?

Betul ke kita diternak?

Siapa yang Menternak?

Siapa yang rugi?

Siapa yang untung?

Nyanyikan Rangkap Kata Ini Dengan Melodi Anda

Kepala pusing.

Terus menonggeng,

Terus terpelanting,

Terhempas ke dinding.

Baling-membaling,

Ini bukan rundingan BALING!!!!!!!!!!!!!

………………………………?????.?????????????????????????????...................................