Wednesday, February 11, 2009

::cerita benar dari sejarah sial "AKU"::

Masa aku kecik-kecik dulu, tokki dgn wan aku yang jaga aku. nama kampung aku tu kuala krau dekat jerantut pahang. dari aku umur 3 tahun sampai la 9 tahun. selain aku ada abang dengan adik aku sekali dijaga dengan wan tokki aku. aku rapat dengan abang aku masa tu sebab kita orang pergi sekolah sama2, mandi sama2, gi jalan mana sama2 macam-macam lah aku banyak bersama dengan dia. pendek kata mana ada dia aku mesti sentiasa setia mengikut. aku ingat lagi time tak da air paip kita orang berdua pergi mandi perigi kat rumah wan seni. jiran dengan wan aku. seronok ikut dia ni. kawan abang aku, kawan aku juga masa tu. seronok berkawan dengan orang yang lebih besar dari kita. aku dengan kawan2 abang aku selalu jalan2 kat dusun orang kaya kat kampung aku. banyak buah sedap2 sebab pokok buah dia orang di tabur baja dari risda. jadi sambil menyusur kat kebun orang tu kami petik, jolok, panjat dan seangkatan dengannya ambik buah kat dusun tu. sedap gila dowh! seronok kalau di makan dengan kawan-kawan. nak di jadikan cerita ada satu hari tu(di sebabkan satu hari je aku berubah)aku ikut abang aku berjalan dengan kawan-kawan dia ke dusun mangga paling sedap antara dusun kat kampong aku kepunyaan toki din. mangga dia ni jadi kegilaan ramai ibu-ibu mengandung mengidam makan mangga tok din. bila xdapat, jadi lah kami yang suka mengidam makan buah kat dusun orang ni. aku, abang dan kawan-kawan abang aku sampailah ke dusun tok din tepat pukul 3 petang. sampai je abang dengan kawan2 abang aku kat dusun tu dia orang tercengang,pelik. apa sudah jadi dengan dusun ni lengang tak berbuah. semua gosok mata xpercaya. setelah dapat menerima bahawa pokok mangga xberbuah atau sudah di kutip oleh tok din dan di jual ke pasar malam kuala krau. kami mengambil langkah berjaga-jaga dengan memandang keatas mana tau ada yang tertinggal. kawan abang aku menjerit bila nampak sebutir buah mangga yang masih ada di dahan pokok. kami semua datang ke pokok tersebut. sampai je kat pokok semua orang berebut nak ambik sebab siapa dapat dia yang punya sorang je. betapa rakusnya kawan-kawan abang aku ni. aku tak turut berebut sebab takut di lempang mereka sebab mereka lebih besar dari aku. berebut dia orang memanjat, menjolok, menuju bagi jatuh buah mangga. salah seorang kawan abang aku yang selalu jadi ketua dalam kawanan tu jerit suruh berhenti. semua terus berhenti dari buat kerja masing-masing tadi. semua pandang ke dia. nama dia Pok Ya. pok ya ni panas baran. siapa yang melawan dia tumbuk je muka tak kira kawan atau lawan. dia rapat dengan abang aku, kira abang aku dengan pok ya ni lead kawan2 dia orang semua. pok ya kata "buah tu dia yang punya siapa berani ambik kalau nak rasa kena tumbuk dengan dia cubalah ambik" kata pok ya. abang aku time tu tiba2 angin bila dengar dia cakap macam tu. abang aku sound "buah tu kita makan la ramai2 ingat sikit kat kawan lain" naik angin lah pok ya. aku pulak entah macam mana boleh gi panjat pokok mangga tu ambik buah tu bila abang aku dengan pok ya tengah bertekak, manakala kawan-kawan yang lain bersorak betul kan itu dan ini yang terpacul dari mulut pok ya dengan abang aku. macam-macam di ungkit. aku petik buah mangga tu aku campak ke bawah. getah mangga banyak kat tangan aku. sial.
sorang kawan abang aku ambik buah tu. cepat-cepat dia gigit. pok ya rampas lepas tu dia lempang muka kawan tu. abang aku rampas dari pok ya. abang aku gigit buah tu lepas tu pok ya rampas balik buah mangga tu dan gigit juga. begitulah yang berlaku selama dua minit sampai buah mangga tu tinggal bijinya saja. kawan2 lain hanya biarkan saja sebab pelik bila dengar pok ya dengan abang aku ketawa lepas makan mangga tu. dia ketawa sambil menunjuk2 ke muka kawan dia orang semua termasuk aku. lepas pada peristiwa tu aku dah tak ikut abang aku, pok ya dan kawan-kawan dia.
aku sorang2 xdak kawan. jadi budak pendiam. biar kan je diri kena buli. bukan xnak melawan, tapi terasa bodoh nak melawan balik.

2 comments:

eryna nasir said...

alkisah ko gini rupanya...
xperlah..dia kan abg..
kta yg adik mg cmnie..^^

Ayman Aiseyman said...

cerita kau best la.
boleh bikin filem pendek autobiografi