Monday, January 12, 2009

!!GampanG!!


4.14 a.m. aku tunggu 4.15 a.m…………….. jarum panjang menunjuk angka 3. Aku di balkoni rumah sewa 6 sekawan yang tinggal di tingkat 5.

Di hadapan rumah aku ada sebatang jalan utama yang menghubungkan dari satu destinasi ke satu destinasi bagi setiap penggunanya. Aku macam berdiri di tengah2 arus. Melihat perjalanan arus itu. Semuanya cantik dan indah kalau kita mengikut arus. Tapi apa pula terjadi kalau kita melawan arus? Soalan klise dari seorang mamat yang masih belum mengerrti apa itu kehidupan sebenarnya. Persoalan ini masih belum terjawab. Bukan dia malas menjawab tapi terlalu banyak persoalan yang tak pernah di ajarkan kepadanya ketika dia berada di rumah atau di sekolah. Soalan-soalan ini dia mula kenal bila dia berjalan tanpa sempadan melewati semua karaktor manusia, dari sejahat-jahat manusia sehingga sebaik-baik manusia. Dia bawa pula karektor-karektor tersebut ke dalam dirinya dan kemudian di keluarkannya. Di sebabkan keadaan itu, maka tercalit warna-warna yang dia belum kenal sebelum ini. Ini kerana di sekolah dan di rumah dia hanya di ajar kalau nak merwarna mesti merwarna dengan satu warna sahaja. Begitu juga dengan sejarah. Di dalam karektor terdapat banyak sejarahnya tersendiri. Jika dia membawa karektor Abdullah C.D atau Samsiah Fakeh adakah dia akan mempersoalkan sejarah yang diajar pada dia, di sekolah yang tercintanya di mana dia selalu melafazkan RUKUN NEGARA dengan semangat yang telah di tiupkan kepadanya di pagi-pagi hari ketika perhimpunan sekolah hendak bermula dan kemudian di ikuti dengan doa?

4.37am aku masih di hadapan laptop. Menulis sisa-sisa perkataan yang selalu bermain di dalam otak aku. Otak ke Kotak ni?

Betul ke kita diternak?

Siapa yang Menternak?

Siapa yang rugi?

Siapa yang untung?

Nyanyikan Rangkap Kata Ini Dengan Melodi Anda

Kepala pusing.

Terus menonggeng,

Terus terpelanting,

Terhempas ke dinding.

Baling-membaling,

Ini bukan rundingan BALING!!!!!!!!!!!!!

………………………………?????.?????????????????????????????...................................

1 comment:

xsuzikornx said...

melawan apa yang patut